Na přelomu 19. a 20 století se na většině staveb tunelů na našem území podílely buď italské firmy, anebo firmy, které zaměstnávaly italské specialisty. Dnes je zajišťují české firmy, a to i v případě velmi rozsáhlých realizací, jako je například železniční tunel Ejpovice. A tunely se budují s českou účastí i v zahraničí. Firma Metrostav už jich realizovala několik ve Finsku, Norsku a na Islandu. Poslední z nich, tunel Nordfjordur, získal titul Zahraniční stavba roku.
Na začátek jen drobné opakování: Island se zhruba 325 tisíci obyvateli vykazuje hustotu osídlení 3,16 obyvatele na čtvereční kilometr (ČR má 133 obyvatel/km²). Ekonomika ostrova je po nedávném poklesu opět ve velmi dobré kondici, HDP na jednoho obyvatele činí 34 tisíc eur, což reprezentuje druhou nejvyšší hodnotu v Evropě (ČR má asi 15 tisíc eur na obyvatele). S ohledem na klimatické podmínky se tunelovými stavbami řeší silniční spojení důležitých částí ostrova především v zimním období, kdy jsou některé komunikace delší dobu nesjízdné.


