Zajímavá stavba

Rekonstrukce zastřešení haly hlavního nádraží v Praze

Práce na Hlavním nádraží jsou v centru pozornosti nejenom odborné veřejnosti, ale i běžných Pražanů a dalších občanů, kteří do Prahy cestují především vlakem. Zatímco rekonstrukce Fantovy budovy byla zastavena a její pokračování, natož dokončení je termínově více než nejisté, proběhla kompletní obnova ocelové konstrukce halového zastřešení nástupišť, bezprostředně navazující na historickou budovu. Rekonstrukce zastřešení haly železniční stanice Praha hlavní nádraží obdržela v soutěži Stavba roku 2018 Cenu časopisu Stavitel za stavebně architektonický detail.

Železniční stanice Praha hlavní nádraží patří v rámci osobní železniční dopravy mezi naše nejvytíženější dopravní uzly. I vzhledem k situování v centru města je důležitým reprezentantem nejenom naší dopravní sítě, ale i konstruktérských a architektonických dovedností. Původní ocelovou konstrukci zastřešení prvního až čtvrtého nástupiště postavila v roce 1906 firma S. Bondy – mostárna Praha-Bubny. Halu tvoří dvě severojižně orientované lodě. Každá z nich má délku 233 metrů, rozpětí 33 metrů a výšku 18 metrů od úrovně nástupišť. Nosnou konstrukci tvoří dvacet jedna příčných vazeb vždy se třemi sloupy, prostorovou tuhost konstrukce zajišťují vodorovná ztužidla, umístěná v krajních polích, to znamená v poli číslo 1 a 20. Tato ztužidla jsou umístěna v úrovni nástupišť a vodorovné síly jsou z nich přenášeny šikmými podzemními táhly do bohatě dimenzovaných základových patek krajních sloupů, tedy do sloupů příčných vazeb číslo 1 a 21.