V luxusní chalet – horskou chatu, hodnou alpských letovisek – proměnil architekt Milan Jirouš interiér tuctového panelákového bytu v Krkonoších. Základem materiálového minimalismu se stalo dřevo, konkrétně dubové podlahové krytiny Kährs, doplněné sklem a textilním čalouněním. Puristické pojetí interiéru díky originálnímu využití dřeva a dalším promyšleným detailům (televize zabudovaná v zádech čalounění jídelní lavice, zrcadla opticky násobící prostor atd.) vytvořilo dokonale útulné bydlení, lákavé snad pro všechny lidské smysly – úchvatné na pohled, přirozené na dotek, poklidné, vonící.
Při rekonstrukci, resp. totální proměně, panelákového bytu architekt neplýtval materiály, i dveří je tu poskrovnu. Kromě těch vstupních zůstaly jen troje a pouze dveře u toalety vytvářejí soukromí mléčným sklem, ostatní včetně dveří u koupelny či ložnice, jsou z čirého skla. „A ty jsou stejně pořád otevřené… Je to byt pro manželský pár, pro dva lidi, kteří spolu léta žijí. Bydleli v rodinném domě, ale děti jim vylétly z hnízda, tak se přestěhovali do paneláku. Cestují po světě a chtějí si to užít, nechtějí sekat trávu a starat se o dům. Při rekonstrukci jsme tedy upřednostnili potřeby manželů,“ vysvětluje architekt Milan Jirouš, proč navrhl doslovně otevřený prostor. Původní dispozici 3 + 1 proměnil vybouráním příček ve vzdušné 2 + kk, které navíc opticky zvětšují velké plochy zrcadel. „Díky zrcadlům má klient dvojitý prostor za jedny peníze,“ pokračuje s lehkou ironií. „Lidé se nejdříve zrcadel bojí, že se na sebe budou pořád koukat, ale po nějaké době už se nevnímáte. Vznikne tzv. upíří efekt, kdy se člověk přestane v zrcadle vidět a nevnímá zrcadlo, ale velkorysost prostoru.“





