Beton, Články, Materiály

Panely mostního zábradlí z UHPC

V současnosti je ultravysokohodnotný beton (UHPC) intenzivně rozvíjen po celém světě a byl využit na řadě konstrukcí v Severní Americe, Japonsku, Austrálii i v západní Evropě. Také v České republice již našel tento materiál své uplatnění při rekonstrukci mostu přes rychlostní komunikaci R10 u Benátek nad Jizerou a unikátní lávce pro pěší přes Labe v Čelákovicích. Nejčastěji nachází uplatnění jako součást nosné konstrukce mostů a lávek pro cyklisty a pěší. Jsou však známy i aplikace u konstrukcí pozemních staveb. Výzkumný tým z firmy Skanska, a. s., se zaměřil na využití tohoto moderního materiálu i v další oblasti mostního stavitelství.

Předchozí zkušenosti s UHPC
Tento výzkumný úkol navazuje na předchozí projekty s UHPC, které byly v rámci společnosti řešeny již od roku 2009. Jedná se kupříkladu o předem předpjaté nosníky tvaru I [1], které jsou alternativou k ocelovým profilům spřažených mostovek (obr. 1), nebo desky ztraceného bednění použité při zmiňované rekonstrukci ocelobetonového mostu přes R10 u Benátek nad Jizerou (obr. 2). Jednalo se o profilované desky z UHPC třídy C 110/130 s rozptýlenou ocelovou výztuží. Použití těchto desek při rekonstrukci umožnilo práci bez použití podpůrné skruže [2]. Z oblastí mimo mostní stavitelství pak lze zmínit výrobu sloupků pro protihlukové stěny nebo tenké fasádní panely aplikované na administrativní budově firmy Kontor ve švédském Malmö [3]. Šlo o probarvené tenkostěnné panely z materiálu vyztuženého nekovovými vlákny a výztužnou 2D skelnou sítí, který dosahoval krychelné pevnosti okolo 95 MPa. Právě na základě zkušeností z posledně jmenovaného projektu bylo přistoupeno k další aplikaci – výrobě výplňového zábradelního panelu pro mosty. Společným jmenovatelem obou aplikací je totiž poměrně malá tloušťka prvku. Receptura použitá pro zábradelní panely tedy vycházela právě z této úspěšné aplikace.