Zajímavá stavba

Negrelliho viadukt po 170 letech v novém

Projekt rekonstrukce Negrelliho viaduktu komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení a má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Málokterá dopravní komunikace přitahuje pozornost jako Negrelliho viadukt, jehož několikaletá rekonstrukce končí.

Viadukt, který je pojmenován po jednom ze svých tvůrců, rakouském inženýrovi Aloisu Negrellim, patří mezi nejstarší dopravní projekty v Praze. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. Na stavbě tehdy pracovalo až 3000 dělníků. Po dokončení měl viadukt 87 kamenných oblouků: 8 žulových, 79 pískovcových a dodnes spojuje Masarykovo nádraží s pražskou čtvrtí Bubny na opačné straně Vltavy. V roce 1873 byl rozšířen o dalších 351 metrů a 26 oblouků (10 z kamene, 16 z cihel) a vznikla tak odbočka. Zajímavostí je, že se jedná o druhý nejstarší most v Praze, kdy ho o prvenství připravuje pouze všem dobře známý Karlův most. Do roku 1910 byl Negrelliho viadukt dokonce nejdelším mostem Evropy.