Hodnota zadaných veřejných stavebních zakázek se za první pololetí
2009 snížila ve srovnání s druhým pololetím 2008
o 37 procent na 89,04 miliardy korun.
2009 snížila ve srovnání s druhým pololetím 2008
o 37 procent na 89,04 miliardy korun.
Asi o třetinu – na 1779 – se propadl také počet zadaných
zakázek. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla
inženýrská a poradenská společnost IS.
zakázek. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla
inženýrská a poradenská společnost IS.
Množství veřejných zakázek na občanskou infrastrukturu
a bytové stavby kleslo o 17 procent. Ještě výraznější
propad zaznamenaly zadané tendry na inženýrské stavby, kterých bylo
ve srovnání s minulým obdobím o 37 procent méně.
V případě dopravních staveb to byl ale propad až o 47
procent.
a bytové stavby kleslo o 17 procent. Ještě výraznější
propad zaznamenaly zadané tendry na inženýrské stavby, kterých bylo
ve srovnání s minulým obdobím o 37 procent méně.
V případě dopravních staveb to byl ale propad až o 47
procent.
Situace se podle odborníků z IS nebude vyvíjet utěšeně
ani v příštím období. „Ve 2. pololetí 2009 s ohledem
na situaci v rozpočtových zdrojích očekáváme poměrně výrazný
meziroční pokles hodnoty zadaných veřejných zakázek, zejména
u staveb dopravní infrastruktury,“ uvedli v analýze. Za
celý rok 2009 by se podle nich měl meziroční pokles hodnoty
zadaných veřejných stavebních zakázek pohybovat kolem deseti až 15
procent.
ani v příštím období. „Ve 2. pololetí 2009 s ohledem
na situaci v rozpočtových zdrojích očekáváme poměrně výrazný
meziroční pokles hodnoty zadaných veřejných zakázek, zejména
u staveb dopravní infrastruktury,“ uvedli v analýze. Za
celý rok 2009 by se podle nich měl meziroční pokles hodnoty
zadaných veřejných stavebních zakázek pohybovat kolem deseti až 15
procent.
Největším zadavatelem veřejných stavebních zakázek bylo
v pololetí Ředitelství silnic a dálnic, které zadalo 82
zakázky v hodnotě 25,38 miliardy korun. Následovala Správa
železniční dopravní cesty, která zadala 15 zakázek v hodnotě
10,64 miliardy korun.
v pololetí Ředitelství silnic a dálnic, které zadalo 82
zakázky v hodnotě 25,38 miliardy korun. Následovala Správa
železniční dopravní cesty, která zadala 15 zakázek v hodnotě
10,64 miliardy korun.
Zakázky v úhrnné hodnotě nad 100 miliónů korun získalo od
ledna do června 91 jednotlivých zhotovitelů a 37 stavebních
sdružení. Největší objem veřejných zakázek získaly od začátku roku
firmy z francouzské skupiny Vinci, do které v Česku patří
například Eurovia CS (bývalá SSŽ), SMP CZ nebo Průmstav.
Z toho 2,9 miliardy získaly samostatně, další zakázky
v hodnotě 21,81 miliardy získaly ve sdružení s dalšími
firmami. Druhou nejúspěšnější firmou ve veřejných stavebních
soutěžích byl Metrostav, třetí se umístil Strabag.
ledna do června 91 jednotlivých zhotovitelů a 37 stavebních
sdružení. Největší objem veřejných zakázek získaly od začátku roku
firmy z francouzské skupiny Vinci, do které v Česku patří
například Eurovia CS (bývalá SSŽ), SMP CZ nebo Průmstav.
Z toho 2,9 miliardy získaly samostatně, další zakázky
v hodnotě 21,81 miliardy získaly ve sdružení s dalšími
firmami. Druhou nejúspěšnější firmou ve veřejných stavebních
soutěžích byl Metrostav, třetí se umístil Strabag.
Tabulka: Veřejné
stavební zakázky za 1. pololetí 2009 ve srovnání s 2. pololetím
2008


