Ekonomika

Strašák má jméno: Vícepráce

Vícepráce jsou v souvislosti s veřejnými zakázkami stále častěji zmiňovány jako největší zlo českého stavebnictví. Pro velkou část laické veřejnosti jsou „vícepráce“ a „změny během výstavby“ okrádáním státu. Jsou stavitelé silnic a dálnic skutečně zloději či zákeřní chamtivci, kteří vymáhají na ubohém státu „nepotřebné“ změny během výstavby?

„Je to v podstatě stejné, jako když pro rodinu půjdete koupit 12 rohlíků a cestou si vzpomenete ještě na bratrance a vezmete 3 navíc. Ty tři nebudou zadarmo. Vícepráce si stavební firmy nemohou nadiktovat, jsou vždy buď vyžádány investorem, nebo okolnostmi, třeba odlišnými geologickými podmínkami, než předpokládal státem dodaný projekt,“ řekl dnes Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha.


Ten, kdo někdy něco stavěl, nebo rekonstruoval, ví, že teorie a praxe jsou dvě různé věci. Je to stejné, jako když při rekonstrukci koupelny navíc vyměníte elektrické rozvody, přestože původní projekt předpokládal, že jsou v pořádku. Když ale řemeslník rozvody odhalí a zjistí, že už nejsou bezpečné, tak nové samozřejmě zaplatíte. A přesně to jsou vícepráce. Pocit, že je možné zpracovat dokonalý projekt, na němž se v průběhu stavby nezmění ani čárka, může mít jen ten, kdo nikdy u žádné stavby nebyl. To je nemožné.