
Podzimní přednáškový a diskusní cyklus Učit se architekturou?, který připravil plzeňský spolek Pěstuj prostor, se soustředí na současnou architekturu školních budov a zároveň představuje prostředky, kterými může architektura napomáhat vytvářet vhodné podmínky pro moderní a bezpečné vzdělávání dětí a mládeže. Druhý díl se zaměří na proces výstavby nové školní budovy a uskuteční se ve středu 8. listopadu od 17 hodin v budově Střední průmyslové školy stavební na Chodském náměstí v Plzni.
V aglomeracích největších českých měst chybí tisíce míst v základních školách. Jejich výstavbu je obtížné financovat; vše navíc komplikuje složitá legislativa a zdlouhavé povolovací procesy. Z hloubkového dotazníkového šetření, jehož se účastnily dvě desítky středočeských obcí či jejich svazků, které v posledních letech školu postavily, staví nebo její stavbu připravují, vyplynulo, že celý proces včetně samotné realizace může trvat devět i více let. Klíčová je přitom již tvorba zadání s co nejpřesněji definovaným stavebním programem, který vznikne na základě dialogu všech aktérů procesu výstavby, ale rovněž uživatelů budoucí školy. Úspěšné a oceňované projekty nových školních budov v Psárech, Chýni i dalších obcích pak ukazují důležitost uspořádání soutěže o architektonický návrh. Zadavatel má díky němu možnost zvolit řešení, které nejlépe odpovídá jeho hodnotícím kritériím. Mechanismus soutěže však bývá nezřídka odmítán kvůli údajné komplikaci a prodražování celé procesu. Nakolik jsou takové argumenty relevantní? A za jakých podmínek lze docílit efektivní realizace kvalitní školy?


