Odborné studie dlouhodobě dokazují, že díky speciální stavební metodě s využitím bloků z pěnového polystyrenu lze v silničním stavitelství dosáhnout zřetelného snížení nákladů zejména z hlediska údržby. Tyto projekty se vyznačují jako hospodárná alternativa oproti obvyklým stavebním postupům. Skutečnost, že se však pěnový polystyren již léta úspěšně používá jako podklad silnic nebo mostních nájezdů, je v České republice poměrně velkou neznámou.
Aplikace EPS bloků (pěnový polystyren) byla v Čechách využita například při výstavbě náspu na dálnici D1 Výškov – Mořice. Vůbec první větší silniční úseky s pěnovými bloky z EPS jako podkladem vozovky byly vybudovány v roce 1972 v Norsku. Postupně se tato metoda začala využívat i v dalších skandinávských zemích dále v Nizozemí, Japonsku a USA. „Pěnový polystyren prokazuje výbornou odolnost proti mrazu a proti hnití. Navíc se jedná o strukturu s uzavřenými póry s velmi nízkou nasákavostí vod. Jde o biologicky neškodný materiál, který nikterak neohrožuje spodní vodu. Zároveň je z mnoha testů prokázáno příznivé chování při trvalém statickém a dynamickém zatížení. Velký smysl má zejména jeho využití při přemostění,“ říká Pavel Zemene, předseda tuzemského Sdružení EPS ČR.


