Aktuality, Legislativa

ČKAIT: Pražské stavební předpisy jsou zmatečné a nesmyslné

Pražské stavební předpisy jsou ve vztahu ke stavební zákonu zmatečné a zavádí mnohdy nesmyslná pravidla, která neodpovídají mimo jiné požadavkům na bezpečnost bydlení. Předpisy, podle kterých se řídí výstavba v Praze, nebyly prodiskutovány s odborníky a radnicemi, dodnes není jasné, kdo je jejich autorem. Na tiskové konferenci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) to dnes řekl Ladislav Bukovský.

Stavební přepisy po mnoha peripetiích vejdou v účinnost 1. srpna. V současnosti se zpracovává novela Stavebního zákona, která by měla paragraf o právu hlavního města Prahy na vlastní technické předpisy vypustit, s čímž ČKAIT souhlasí. Je tedy možné, že pokud novela Stavebního zákona projde legislativním procesem bez větších zdržení, budou nové PSP opět zneplatněny už zhruba za rok.
Podle Bukovského jsou Pražské stavební předpisy normou, která kromě jiného povede k prodloužení doby výstavby v Praze. „Předpisy budou zároveň znamenat značné komplikace pro stavbyvedoucí a projektanty z hlediska odpovědnosti za stavbu. Mohou přinést úspory developerům, ale poškodí občany, zejména ty handicapované,“ řekl Bukovský.
Bukovský víceméně zopakoval výhrady k technickým ustanovením, které se z velké části týkaly už první verze PSP.
ČKAIT dnes upozornila mimo jiné na nejasnosti týkající se pravidel na osvětlení obytných místností. Prý není zřejmé, podle čeho se bude osvětlení posuzovat. Nechápou, proč se mění rozměry oken, schodišť nebo výška bytů. „Chtěli bychom, aby v celé České republice platily stejné technické parametry,“ uvedl předseda ČKAIT Pavel Křeček.
Novelu, která prošla připomínkovým řízením městských částí, původně připravoval tehdejší primátor Tomáš Hudeček (nestraník, dříve TOP 09) a po volbách bývalý primátorčin náměstek Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice). Nebyla však přijata a rada namísto ní schválila verzi, kterou údajně připravila kancelář primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Hudeček i Stropnický dnešní verzi kritizují. Nereguluje podle nich dostatečně – podle Hudečka reklamu, podle Stropnického plány developerů. Účinnost původních stavebních předpisů vloni v lednu na 15 měsíců pozastavilo ministerstvo pro místní rozvoj. Následně kvůli nim podalo ústavní stížnost.
Stavební předpisy, které jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu, obecně definují požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby. Vláda v současnosti projednává novelu stavebního zákona, která možná zruší možnost Prahy tvořit vlastní předpisy. Praha má své stavební předpisy jako jediné město v zemi už více než 100 let.
mi, zpráva ČTK

Urbanisté versus technici
Odhlédneme-li od nestandardního „pokoutného“ zpracování současné verze PSP, která přinesla několik nových komplikací, například v nepraktickém odkazu na obecná normové ustanovení, přetrvává rozpor ve vnímání PSP. Ty byly autory zamýšleny jako urbanistický nástroj. Tuto roli sice ČKAIT nezpochybňuje, ale mnohem víc se soustředí na technickou část PSP. Její kritika míří mj. k rozporům v terminologii, kterou PSP zavádí a která není zcela v souladu s obecnými předpisy, a v technických parametrech, které PSP posouvají, resp. v některých kritizovaných bodech nechávají investorovi větší volnost, přičemž někdy jde o ustanovení, jež jsou v obecných předpisech zbytečně přísná nebo diskutabilní (viz podrobná tisková zpráva ČKAIT níže). Formálně správná cesta by asi měla spočívat v úpravě obecně platných předpisů, PSP by se pak věnovaly výhradně urbanistickým aspektům a nebylo by od věci, aby na této úrovni podobné předpisy fungovaly i v jiných městech a zohledňovaly místní specifika.
Že by se některá rozumná ustanovení PSP měla zavést všeobecně, uznává například i Ing. Jiří Šála, který je rovněž zastáncem jednotných celorepublikových technických pravidel pro stavby. PSP podle něho nejsou potřeba – je špatně, pokud jsou v rozporu s obecnými požadavky na stavby a je zbytečné, aby PSP požadavky, s nimiž nejsou v rozporu. jen opakovaly. Avšak všeobecná úprava je na dlouhé lokte a při její přípravě rozhodně chybí „drajv“ a elán, s nímž se do přípravy PSP pustil tým z IPR. I proto se asi PSP „netrpělivě“ snaží některé nevyhovující předpisy vylepšit ihned a dalo by se říct, že obecné předpisy předbíhají. S touto „revoltou“ se poměrně pochopitelně střetává postoj konzervativní ČKAIT, která lpí na striktní regulaci, přísných standardech a nalinkovaných pravidlech a která navíc vnímá jakékoli uvolnění požadavků jako hrozbu – podanou ruku zlým developerům, jejichž jediným cílem je náklady stlačit až na dřeň.
Ondřej Mika